четвер, 2 січня 2020 р.


      ПРОФЕСІЙНИЙ ПОРТРЕТ         ВЧИТЕЛЯ ІСТОРІЇ ХХІ ст.

       Зараз замало бути добрим вчителем історії, потрібно ще й мати здатність передати матеріал, знайти способи презентації, що зрозуміють інші.

      Результати навчального процесу залежатимуть від постановки питань вчителя «Що я хочу щоб учні вивчили», «Якщо я успішний, яких найвищих результатів я хочу отримати»! «Що я викладаю», «Чи є ефективним моє викладання», «Чи розуміють мене учні».

Завданням сучасного викладача історії є управління та вирішення конфліктних ситуацій, вміння працювати в полікультурному, глобалізованому суспільстві.

Важливим для сучасного педагогічного простору єпитання, що стосується викладання чутливих питань на уроках історії. Сучасний вчитель для викладання чутливих питань має володіти такими професійно-освітніми складовими: знання предмету, знання методики, робота з історичними джерелами, використання ІКТ, ораторське мистецтво. Він має бути відкритим, чутливим, толерантним. Вивчення чутливих питань в історії немає зосереджуватися на отриманні фактичних знань, а увага має приділятися формуванню цінностей.

В рамках різних семінарів  обговорюються такі важливі питання:

Ø  Розробка ефективних методів і прийомів викладання історії в сучасному мультикультурному суспільстві: європейський досвід і нові виклики.

Ø  Якими професійними компетентностями має володіти вчитель історії ХХІ століття.

Ø  Критерії і технології оцінювання професійних компетентностей сучасного вчителя історії.

Ø  Методика формування знань, умінь і навичок вчителів історії по розкриттю складних і чутливих питань  на уроках історії в мультикультурному середовищі: сучасні виклики і перспективи розвитку системи підготовки  

Мультикультурне суспільство може давати підгрунтя для можливих конфліктів. Це створює виклики у сучасному суспільстві, які викристалізовується у історичній науці та освіті. Тому необхідно визначити, як ці виклики відображено у змісті сучасної історичної освіти, якими є необхідні професійні компетенції сучасного вчителя історії та якими є критерії і технології оцінювання професійної діяльності вчителя.

Процес вивчення історичних подій має складатися з таких кроків:

§ Етап занурення в історичну епоху.

§  Етап сприйняття інформації

§  Етап примирення або поступок.

§  Етап продуктивного мислення.

Необхідно використовувати в навчальному процесі  різні джерела писемної та усної історії, а також новітні методологічні підходи: цивілізаційний, аксіологічний, культурологічний, антропологічний, багатофакторний. Також слід враховувати конкретний історичний регіон.

Сучасний вчитель насамперед має оволодіти предметно-методичною компетентністю, яка  включає систему теоретичних знань та практичних методичних вмінь і яка стане підґрунтям формування навчальних компетенцій учнів.

Професійний портрет вчителя має включати такі особисті та професійні якості: глибоке знання предмету, здатність використовувати нові наукові здобутки і донести їх до учнів, проектні вміння, комунікативність, толерантність, авторитетність, об’єктивність в оцінці історичних подій, акторські навики, володіння ораторським мистецтвом, вміння використовувати новітні інформаційні технологія, дослідницькі вміння.

Необхідно знайти оптимальний баланс між дисциплінами загальнонаукового циклу та психолого - педагогічного циклу.  

Професійний рівень вчителя слід оцінювати за такими критеріями:

§  Мотивація діяльності

§  Змістовий аспект

§  Практична діяльність

§  Оцінка діяльності

§  Проектний компонент (проектування майбутньої діяльності на основі аналізу попередньої діяльності)

Критеріями оцінювання професійної компетентності вчителя є:

§  Досягнення запланованих результатів

§  Вміння створити партнерську атмосферу у колективі

§  Достатня науково-теоретична та психолого-педагогічна і методична підготовка

§  Володіння авторською індивідуальною методикою навчання

§  Публічність

§  Мобільність та відкритість

§  Співпраця з науковцями та ВНЗ


Немає коментарів:

Дописати коментар