Роздуми після ЗНО...
В. Мисан: завдання ЗНО з історії і компетентнісний підхід
Автор: Віктор Мисан, кандидат педагогічних наук, доцент, заслужений учитель України.
Про наболіле...
Зразу ж зауважу, що є прихильником компетентнісного підходу в освіті
взагалі та навчанні історії України зокрема. І хоча його почали
упроваджувати ще з 2008 р., особисто у мене складається враження, що
самі розробники ідеї та сучасне найвище освітянське керівництво
«зеленого поняття» не мають, що воно таке - отой компетентнісний підхід.
Чому? От поясніть мені: якщо упродовж 10 років в освітній системі
України упроваджувався компетентнісний підхід, то за цей час він мав би
не просто укорінитися, а витіснити з освітянської ниви стару систему,
зорієнтовану на заучування та запам’ятовування знань. Але ж «старушка»
не просто «здравствує», вона зайняла «кругову оборону» і вперто не дає
пробитися паросткам нового.
Вже не говорю про шкільні підручники з історії, які «клепають» за
державні гроші на старій основі і які непосильним тягарем задавлюють
дитячі голови фактологічним матеріалом замість того, щоб вчити мислити і
аналізувати. Спробую проаналізувати останні завдання ДПА-ЗНО з історії
України, щоб переконатися наскільки вагомим є поступ сучасної історичної
дидактики у цій царині.
Один із моїх учнів, що здавав цьогоріч ДПА-ЗНО з історії України,
приніс сертифікаційну роботу (Зошит №8), яку й збираюся проаналізувати.
Зауважу, що завдання загалом не складні … для вчителя, який все життя
викладає історію і учня, який мав гарного репетитора і упродовж
останнього року (двох) навчання регулярно (!) вчив-повторював історію
України від найдавніших часів до сьогодення. Але чи всі батьки мають
можливість винайняти такого репетитора?
«До чого тут репетитор?» – запитаєте ви. Учитель, який намагається
реалізувати компетентісний підхід у навчанні історії (тобто вчить
мислити), сучасних школярів не підготує до ДПА-ЗНО. Чому? Він повинен
працювати по-старому – вчити зазубрювати і запам’ятовувати. Завдання
сертифікаційної роботи побудовані винятково на знанні фактологічного
матеріалу. Знаєш – успішний. Не знаєш – «Вовочка» із шкільних анекдотів
про МарІвановну.
Завдання 1 – 23, які мають лише одну правильну відповідь.
Щоб відповісти на Завдання 1. Відстоювання самодержавства, невизнання
українців і білорусів як окремих народів, неподільність Російської
імперії, антисемітизм – це складові програми: А. "чорносотенців". Б.
"народовців". В. "москвофілів". Г. "українофілів". потрібно знати (!)
програмові засади політичних партій та рухів другої полови ХІХ – початку
ХХ ст. А це десятки організацій, які згадуються у шкільній програмі та
відповідно у підручниках.
Щоб відповісти на Завдання 2 та встановити, що ж відбулося у 1907 р.
на західноукраїнських землях, потрібно ідентифікувати (знати!)
запропоновані варіанти відповідей: А. об’єднання Галичини, Буковини та
Закарпаття в єдиний Коронний край. Б. відкриття у Львові окремого
українського університету. В. впровадження загального виборчого права
для чоловіків. Г. започаткування політики «нової ери» в
українсько-польських відносинах.
Для виконання Завдання 3 потрібно знати (!) початок бойових дій у роки Першої світової війни на українських землях.
У Завданні 4 потрібно знати (!) текст «Тимчасової інструкції
Генеральному секретаріатові…» (хоча вивчення цього документа не
передбачено навчальною програмою).
Щоб виконати Завдання 5, потрібно не просто орієнтуватися в просторі
(на карті), а знати (!) межі державного утворення, що виникло на
західноукраїнських землях у 1918 р, знати (!) = запам’ятати фото
історичних діячів, один з яких був Президентом цього державного
утворення.
Завдання 6 – 8 укладені на основі "Варшавської угоди", яку підписали
уряди УНР і Польщі. І тут також потрібно знати (!): коли укладена ця
угода; який із її пунктів викликав негативну реакцію політичних і
громадських кіл ЗУНР; подію, яку варто сприймати, як порушення одного із
пунктів угоди.
Завдання 9 – знати (!) = орієнтуватися в історичному періоді (етапі) соціалістичного будівництва.
Завдання 10, як на мій погляд, сформульовано не коректно. І ті учні,
які обрали як варіант відповіді "А", можуть навіть документально довести
в апеляційному порядку, що вони відповіли правильно. Фактично тут дві
правильних відповіді. Чому? Все залежить від того, на чому акцентувати,
аналізуючи запропоновану цитату: а) на хлібозаготівлі, збільшення якої і
призвело до голодомору (передумови), б) хлібозаготівлі, що динамічно
зростала (збільшувалася) і передбачала свідоме вилучення зерна в
українського селянства (тут вже відстежується мета). І для виконання
цього завдання потрібно «купу» знати (!) всього, щоб уміти аналізувати. З
іншого боку, саме це завдання укладено з врахуванням компетентнісного
підходу. Із 10 поки що лише одне!
Всі інші завдання – 11- 23 також укладені з використанням того, що
учні знатимуть (!) : де діяв таємний університет, коли могли
розповсюдити листівку вказаного змісту, район базування УПА, час
повстання політв’язнів Норильська, зображення полотна Т. Яблонської,
характерні риси для економічного розвитку СРСР 1953 – 1958 рр., і т. д. і
т. п.
Аналізу і логічних міркувань вимагають від учня лише завдання 28, 30.
Всі ж інші базуються на знанні історичного матеріалу, запам’ятовуванні
дат, прізвищ, подій, ознак, фрагментів тестів писемних документів,
зображень діячів тощо.
І де тут реалізація компетентісного підходу на 10-му році його
упровадження? Чи знають укладачі завдань, чи розуміють вони «Що таке
компетентісний підхід у навчанні історії»? Як його реалізувати у
навчальній програмі, в організації навчання історії і насамкінець – у
завданнях ЗНО-ДПА?
Немає коментарів:
Дописати коментар